Onderwijsvernieuwing - de stad als leeromgeving

Auteur: Steef
Leestijd: 2 min
Leestijd: 2 min

De stad als leeromgeving

Vanuit de City Deal Kennis Maken betrekken gemeenten steeds vaker het onderwijs bij het oplossen van maatschappelijke opgaven. De stad is de uitgelezen plek om met studenten, docenten en inwoners te leren en bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Juist door de handen ineen te slaan.

Vanuit Wiltgroei werkt Steef mee aan het creëren van een ‘rijke leeromgeving’ in Utrecht Overvecht. Als kwartiermaker verbindt zij levensechte vraagstukken uit de wijk aan het onderwijs. Studenten met diverse achtergronden krijgen zo de kans om gezamenlijk te werken aan één opgave. De studenten ontwikkelen hun talenten in de praktijk en de stad profiteert van hun kennis: een win-win!

Haar grootste inzicht tot nu toe?
“In een rijke leeromgeving, we noemen het ook wel ‘Stadslab’, is iedereen met
elkaar verbonden. De grootste opgave die eigenlijk speelt is: durven we in
de leefwereld van iemand anders te stappen, met een open blik? Als je dat kan
faciliteren, dan pas is de rijke leeromgeving geslaagd.”

Hieronder wat foto’s van de nieuwe leerplek, van het team, en van twee studenten die leren als vrijwilliger bij de Voedselbank!

deel dit verhaal

De grootste opgave die eigenlijk speelt is: durven we in de leefwereld van iemand anders te stappen, met een open blik?